کد مطلب:28400
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:28
آيا سخن فرشتگان در مورد خلقت اوليه در زمين، نشانگر اين نيست كه خدابه آزمايش او پرداخته است؟
اين كه آفرينش انسان مورد آزمايش قرار گرفته باشد به هيچ روي درست نيست؛ زيرا: الف) از نظر فلسفي و در عقايد ديني خداوند علم مطلق است، پس براي او تجربه و آزمايش هيچ معنايي ندارد. ب ) سخن فرشتگان لزوماً به معناي وجود انسان هايي پيش از خلقت آدم نيست؛ زيرا همان طور كه علامه طباطبايي در «الميزان» اشاره كرده اند، فرشتگان از نحوه آفرينش انسان و مؤلفه ها و عناصري كه در تركيب اين موجود دخالت دارند، به تحقق چنين رخدادهايي در حيات بشري پي برده بودند. براي آگاهي بيشتر ر.ك: الميزان، ج 1، تفسير سوره بقره، ذيل آيه 30. ج ) دو جمله اي كه شما آورده ايد، منطقاً نتيجه نمي دهد كه آفرينش انسان مورد آزمايش قرار گرفته باشد. د ) قرآن مجيد آزمودني بودن خلقت انسان را مردود مي داند؛ زيرا خداوند پس از اعتراض ملائكه مي فرمايد: {A{/Bإِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ {w29-33w}{I2:30I}/}A}، {V(بقره، آيه 3)V}. بنابراين اگر خداوند علم داشته و حقايق پنهان بر ملائك را مي دانسته است، پس براي چه مي خواهد آزمون كند. ه ) آنچه نصوص ديني بر آن تأكيد مي كنند مورد آزمايش و امتحان بودن انسان ها است نه آزمون در «خلقت انسان» و آن نيز به معناي كسب آگاهي نيست؛ بلكه اساساً امتحان آدمي راهي به سوي رشد و كمال اختياري است. براي آگاهي بيشتر ر.ك: عدل الهي شهيد مطهري.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.